środa, 14 sierpnia 2013

Present Continuous i Future Simple.

Znacie już sposoby zastosowania czasu teraźniejszego prostego, wiecie jak buduje się zdania w Present Continuous, czas więc na jeszcze kilka małych uwag do tego czasu.
Zdarza się, ze zastanawiamy się, po co nam w ogóle czas przyszły Future Simple, skoro można o przyszłości mówić także używając Present Continuous. Cóż, w sumie dobre pytanie.
Zabiję się, mam pod oknem robotników z młotami pneumatycznymi, Dzień Świra mi się przypomina :) Łeb mi drga od samych pięt.
Zasadnicza różnica polega na ty, że Present Continuous używamy wtedy, kiedy czynność w przyszłości jest już zaplanowana. Wiemy, że coś zrobimy i podjęliśmy już wszystkie przygotowania. Kiedy natomiast używamy Future Simple, to decyzję podejmujemy w momencie mówienia, czyli jest ona spontaniczna. Najlepiej zauważyć to na przykładzie:

I'm staying with my friends from Friday.
I will stay with my friends from Friday.

Pierwsze zdanie mówi o tym, że zamieszkam z przyjaciółmi od piątku, bo tak sobie już zaplanowałam. Drugie, że zostanę z nimi, ale decyzję podjęłam właśnie teraz.
Jak widzicie różnica jest zauważalna. Nie musimy znać całego kontekstu, możemy wysnuć takie wnioski tylko patrząc na to, jaki czas został użyty.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz